Jumaat, 1 Jun 2012

Daei lemau akademik atau lantang di medan dakwah?


Daei dan pelajar tidak lari daripada akademik yang menjadi kayu pengukur untuk menjadi kita berjaya dalam kehidupan di dunia mahupun di akhirat. Tapi bagaimana pula daei yang sibuk di medan dakwah bagai nak “rak” tapi bidang akademik nya hilang entah kemana..adakah dia dikira hebat???kita??
 Sebagai daei yang hebat kita hendaklah excellent kedua2 nya..Kenapa??? Kejayaan  dalam akademik menjadi salah satu catalyst untuk memperkuatkan dakwah.. Ini kerana ada pelbagai cara orang tertarik mendekati Islam melalui akhlak seseorang, ilmu yang tinggi dan lain2.Apa kaitan dean list stiap sem or distinction stiap blok dengan dakwah? Kalau dakwah pun satu yang baik, kalau akademik kita cam bese2 je or repeat stiap sem( nauzibillah) pun yang penting  ada benda yang baik ana dah buat.. Beginikah cara seorang daei???
 Sebenarnya bukan dean list or distinction yang dicari tapi , daei itu seseorang yang tersusun dari segi akademik dan dakwahnya.  Di dalam usrah menjadi seorang yang aktif dan focus, kemudian bersemangat menziarah  mutarrabi (adik2) , sibuk dengan program university dan apabila di kelas pula membuat nota ringkas lecturer  malah focus itu yang lebih penting dan terus bertanya jika tidak faham. Tapi segan lah??Daei  perlukah perasaan begini??Tapi biarlah pada tempatnya.  Usrah bukan sahaja untuk membincangkan isu2 agama tapi jadikan usrah salah 1 cara untuk kita mem”improve”kan akademik  .Ia juga boleh dijadikan study group dan sebagainya..
Contohilah Hasan Al Banna walaupun sibuk dengan dakwah tetapi beliau masih ada masa  untuk menyediakan setiap fail ada  berkaitan kesihatan  dan lain2 untuk setiap anakya. Malah sempat menziarah sanak saudara. Bagaimana kita pula “ peka”kah or “pekak”kah dengan masa? Jadilah seorang hamba ALLAH tersusun dari segi masa kerana kita sudah tahu sejak azali masa yang pergi begitu sahaja adalah sia2. Allah berfirman dalam surah Al Insyirah: 7,:

“Maka apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu urusan), tetaplah berkerja keras untuk urusan yang lain.”

 Allah juga telah memberitahu kita menjadi sesorang yang tersusun dan sistematik. Kerana kejayaan dakwah itu akan berlaku apabila strategi2 yang dirancang tersusun dengan rapi  dan sebaliknya. Maka kita hendaklah , muhasabah diri bagaimana dakwah dan akademik  kita sekarang..Adakah seimbang atau berat sebelah??
TEPUK DADA, TANYA IMAN..

 *Mode Final exam dan di catalystkan iman ketika  mendengar ucapan Prof Dr Rashid, Dean UCMS di Pej. Ikram Kuantan. pada 30 Mei 2012
* Semoga akhwat sume dipermudahkan dan diberi ketenangan dalam menjawb exam dunia..
* Antara isinya, ada berkaitan dengan di atas.
Wallahualam..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan